پایان نامه
موضوع: بررسی سقط جنین در حقوق کیفری اسلام و قانون مجازات ایران
محقق: فاطمه رحمتی
مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) تهران
چکیده:
این تحقیق در پی پاسخگویی به چگونگی ارتباط قوانین سقط جنین در حقوق کیفری اسلام و قانون مجازات ایران می باشد.
به طور کلی، انسان از ابتدای تاریخ زندگی خود بامسئله سقط جنین مواجه بوده است؛ به طوری که اولین اثر مکتوب در این زمینه به 1416ق.م بازمی گردد و پس از آن نیز در دوره های مختلف تاریخی کم و بیش مورد توجه بوده است.
در غرب، پیرامون سقط جنین نظریات متفاوتی ارائه شده است که از جمله نظریه آزادی مطلق سقط جنین، ممنوعیت مطلق سقط جنین و دیدگاه معتدل میان این دو نظریه که سقط جنین را عملی مجرمانه و ممنوع دانسته، ولی در شرائط خاص آن را مجاز می¬داند، را می¬توان نام برد.
در فقه جزای اسلام، گروهی از فقیهان امامیه با استفاده از منابع چهارگانه از کتاب و سنت و اجماع و عقل سقط جنین را جایز ندانسته، اما گروهی دیگر با درنظر گرفتن شرایطی چون نجات جان مادر و حفظ سلامت او، وجود جنین ناقص الخلقه و جنین ناشی از زنای به عنف، سقط جنین را چه پیش از ولوج روح و چه پس از آن با بهره گیری از قواعد فقهی هم چون قاعده ترجیح اهم بر مهم، دفاع مشروع، قاعده اضرار، قاعده نفی عسر و حرج و لاضرر جایز می¬دانند. جرم سقط جنین از سه عنصر قانونی قصاص، دیات و تعزیرات، عنصر مادی از جمله استفاده از وسائل خاص در ارتکاب عمل سقط جنین و عنصر معنوی عمدی، شبه عمد و خطای محض تشکیل شده است که به تبع آن مجازات قصاص، دیه، تعزیر و کفاره برای آن درنظر گرفته شده است.